Krav - ett oeftergivligt önskemål Enligt Svenska akademiens ordböcker betyder ordet krav ett oeftergivligt önskemål, vilket kan kännas relativt tvetydigt. Ordet önskemål associerar vi gärna med en önskan, en dröm, något fint och eftersträvansvärt, medan ordet oeftergivlig plötsligt kastar omkull definitionen genom att indikera att drömmen inte är ett alternativ, utan en order som inte […]
Värdet av rätt kvalitet
Ett framgångsrikt kvalitetsarbete börjar i det affärsvärde som utvecklingen ska generera. Där rätt kvalitet definieras utifrån varje företags verklighet och affärsmål. Insikten om vad som är rätt kvalitet och vilka faktorer som påverkar kundupplevelsen gör att leveransen kan effektiviseras med nöjdare kunder som resultat.
En holistisk syn på utvecklingsprocessen är en förutsättning för att lyckas. Precis som insikten att rätt kvalitet är hela utvecklingsteamets ansvar. Genom ett nära samarbete mellan verksamhet och IT kan affärsvärdet brytas ner till konkreta systemkrav och acceptanskriterier definieras utifrån vad som är rätt kvalitet. I iterativa cykler utvecklas, testas och levereras nya funktioner som löpande stäms av mot affärsvärdet och verksamhetens förväntningar. När felaktigheter upptäcks tidigt minimeras kostnaderna och affärsresultatet av systemutvecklingen maximeras. Då ökar chanserna att nå målen och möta kundernas förväntningar.