QA-session - Rätt förutsättningar för bra UX-arbete

Här kan du se inspelningen av vår QA-session där två av våra experter inom UX och tjänstedesign svarar på frågor utmaningarna inom UX som du stöter på till vardags, till exempel hur man arbetar in tankesätt kring UX i organisationen och hur får man till ett bättre samarbete med utvecklingsteam.

Nedan hittar du en del av de frågor som tas upp i sessionen.

QA-session UX
INNEHÅLL

En del av frågorna som tas upp i sessionen

  • Hur kan jag som "vanlig" kravanalytiker (inte UX-utbildad) tänka mer på UX när jag skriver mina krav? Jag tycker inte det räcker med kravet att "det ska vara användarvänligt".
  • Vad är er bästa/ smartaste, mest innovativa och logiska UX upplevelse/ gränssnitt ni själva har Upplevt?
  • Vad är eran rekommendation gällande leverans från UX till utvecklare? Samt i vilket skede, en sprint i förväg eller samma sprint?
  • Hur involverade tycker ni att UX ska vara i t.e.x Jira?
  • Extra intresserad av att få tips på verktyg för Research. Vi har stora problem på myndigheten då vi inte får använda molntjänster med servrar som är placerade utanför Europa. Vi har krav på hög säkerhet för att vi ska få använda verktygen. Så vad finns det egentligen för verktyg att använda om man ska göra typ trädtester osv. Det enda jag känner till är Optimal Workshop. Det får vi inte använda. Vet ni några andra verktyg?
  • Hur kan man utvecklas på bäst sätt som Junior Ux Designer?

QA-Panelen

Maria Mårefors

Maria Mårefors

Ux-designer

Maria jobbar med komplex problemlösning inom områden som berör både fysiska och digitala lösningar. Hon har en bred grund som Industridesigner samt Service och UX designer där användarcentrerad design är högst prioriterad. Under sin tid som konsult har Maria jobbat med branscher inom bland annat hygienprodukter och automotive industrin med uppgifter som grafik, produktutveckling, användarstudier och platformsutveckling.

Deni Aganovic

Deni Aganovic

affärsutvecklare

Deni är en expertkonsult inom kvalitetssäkring. Han har ansvarat för såväl krav, design och test av olika typer av produkter, de senaste åren riktat mot medical  device. Han är tydlig och strukturerad i sitt sätt att arbeta, vilket eliminerar många missförstånd så att rätt beslut kan tas vid rätt tillfälle. De flesta av hans uppdrag har varit i en ledande och coachande roll med mantrat "User Experience happens - Deal with it", oavsett om hans ansvar har varit design eller test.

Har du frågor om innehållet, ställ dem här.

Vad nu?

Ta del av våra webinarier - när det passar dig

 Vi älskar att utbilda och dela med oss av våra kunskaper inom våra expertisområden. Nu kan du ta del av alla våra webinarier - och du kan göra det när det passar dig bäst! Se våra webinarier on-demand här: 

alla våra webinarier on-demand

 

Våra senaste inlägg

Användarnytta vs affärsnytta
Lästid: 9 min

Användarnytta vs affärsnytta

Läs mer
När ska du börja om med din design?
Lästid: 7 min

När ska du börja om med din design?

Läs mer
Bygg en stabil grund för UX-arbetet i organisationen
Lästid: 12 min

Bygg en stabil grund för UX-arbetet i organisationen

Läs mer