UXUX

Användarvänlighet och tillgänglighet blir allt viktigare i den tätnande marknaden av appar, molntjänster och mediastreaming. Det blir också en allt mer självklar del av kvalitetssäkringsprocessen i takt med att konkurrensen om kunderna och användarna ökar. 

TA HJÄLP AV EN EXPERT

Faktorerna som skapar en bra användarupplevelse

Som företag är det otroligt viktigt att skapa bra användarupplevelser. Upplevelser som gör att människor väljer att använda en produkt igen, eller kommer tillbaka till ett ställe eller en affär om och om igen. Men hur går gör man för att lyckas med det?

Det är många faktorer som behöver samspela för att skapa den bästa kundupplevelsen. Framför allt så är det ett måste att dyka djupt ner i den abstrakta delen av processen för att hitta rotorsaker hos användaren. Vi måste analysera och förstå vad det är vi ska göra och lära känna användaren på djupet. Det här är en iterativ process som vi går igenom innan vi vet exakt vart vi ska och landar då i en mer konkret nivå i processen igen.

Den klassiska processen för att uppnå det här innebär först ett stadie av research, sedan en förståelse- och analysfas. Därefter sker idégenerering och konceptutveckling, där vi i slutändan skapar en prototyp som ska testas och valideras för att tillslut implementeras. Detta görs i iterationer om och om igen, främst för att kunna möta människor i takt med att vi ständigt förändras. Det här gör att det behöver finnas möjlighet till utveckling även här.
tjänster UX 2

Kundcase

"Av erfarenhet vet vi att det inte är ett optimalt sätt att jobba på. Därför behövde vi hjälp av någon som kunde säkerställa både funktionalitet och säkerhet. Vi behövde helt enkelt någon med spetskompetens inom QA." Jessica Jonsson, Projektledare på Secureappbox
Se casefilmen här
Vår kompetens

UX-experter

Våra UX-specialister hjälper dig att utvärdera din tjänst utifrån ett användarvänlighetsperspektiv. De använder sig av teorier ifrån interaktionsdesign, användarpsykologi med mera för att utvärdera tjänsten, hur en slutkund kommer uppleva den och vilka styrkor och svagheter som finns i designen.

LÄS MER

Vill du veta mer om UX?

User Experience - begreppen och effekterna av UX 

I en tid som nu då konkurrensen är stenhård i de flesta branscher är det ett måste för företag att sätta kunden eller användaren i centrum. Det är här användarupplevelsen kommer in i bilden. Se videon där vår konsult Maria Mårefors berättar mer om UX, vad det innebär i praktiken och hur företag lyckas leverera en bra användarupplevelse. 

UX - BEGREPPEN OCH EFFEKTERNA

 

 

Våra senaste inlägg

Lästid: 3 min

Hur man bygger automatiserad test i en CI/CD pipeline

Läs mer
Lästid: 7 min

Så implementerar du din teststrategi

Läs mer
Lästid: 6 min

Planera din teststrategi visuellt

Läs mer

Prata QA med oss