Teststrategiteststrategier

Ett framgångsrikt kvalitetsarbete börjar i det affärsvärde som utvecklingen ska generera och en teststrategi som stödjer det. Där rätt kvalitet definieras utifrån varje företags verklighet och affärsmål. Insikten om vad som är rätt kvalitet och vilka faktorer som påverkar kundupplevelsen gör att leveransen kan effektiviseras med nöjdare kunder som resultat.

ANLITA EN KONSULT

 

Kvalitetsarbetet vilar aldrig

Att prioritera och hitta rätt balans mellan tid, kostnad och funktionalitet är avgörande för att lyckas med kvalitetsarbetet. Oavsett om det handlar om att prioritera kvalitetssäkringen ur ett affärsperspektiv eller att automatisera arbetet. Effektiva utvecklingsprocesser och kvalitetssäkringsmetoder frigör den kreativitet och flexibilitet som är en förutsättning för fortsatt framgång.

När komplexiteten ökar blir det allt viktigare att fokusera testerna rätt så att tillgängliga resurser används på ett sätt som ger bra retur på investeringen och levererar affärsnytta. För att kunna testa rätt saker på rätt sätt, och på rätt nivå krävs kunskap om processer, metoder och tekniker för test, kombinerat med erfarenhet, intuition och känsla.

Det är ganska lätt att komma på många olika sätt att testa programvara på. Däremot är det svårare att veta vilka sätt som är bra och att bestämma vilka man bör jobba med för att få störst effekt.

Därför är väl genomtänkta teststrategier så viktiga. En bra teststrategi innebär bland annat att testa rätt saker och att testa dem på rätt sätt. I och med det ökar betydelsen av kvalitativa istället för kvantitativa tester. Det här är ett kontinuerligt arbete och ur ett kvalitetsperspektiv är besluten om teststrategi kanske de allra viktigaste i hela utvecklingsprocessen.

Det bästa sättet att nå rätt kvalitet är att bygga in den från början.

Tjänster teststrategi 2

Kundcase

Sanna har verkligen hjälpt oss att strukturera upp och styra upp vår process, till exempel genom att se till att testarna skriver buggrapporter som är användbara. Anders Wessman, Manager Software Development R&D på Biotage
Se casefilmen här
Vår kompetens

Ledning och Coachning

Ju längre du når i testprocessen, desto dyrare är det att åtgärda de fel du upptäcker. Samtidigt gäller det att prioritera vad man ska testa och när så att inte kostnaderna drar iväg. Vi hjälper dig att testa affärsdrivet – det vill säga på rätt nivå vid rätt tidpunkt genom hela utvecklingskedjan.

LÄS MER

Ta nästa steg

Teststrategi - det här bör den innehålla

En teststrategi är viktig av flera anledningar och är en bra grund för ett framgångsrikt kvalitetsarbete. Det är din teststrategi som tillsammans med det affärsvärde utvecklingen ska ge som sätter ramarna för arbetet. Men för att teststrategin ska bli så bra och robust som möjligt finns det en hel del som är bra att tänka på.

I den här guiden har vi samlat det som bör finnas med i din teststrategi.

LADDA NER TESTSTRATEGIGUIDEN HÄR

Våra senaste inlägg

Lästid: 5 min

Värdet av continuous - därför kan du inte blunda längre

Läs mer
Lästid: 9 min

Så hjälper ADDQ Essity med end-to-end-tester

Läs mer
Lästid: 5 min

Continuous Integration och Continuous Delivery - så funkar det

Läs mer

ANLITA EN KONSULT