Så kommer du igång med kvalitetssäkringsarbetet

Att hålla god kvalitet redan från starten av en produkts livscykel kapar ledtid och skapar rätt förutsättningar för time-to-market, vilket innebär minskade kostnader och sannolikt högre intäkter. Dessutom kan utvecklarna fokusera på nya produkter, funktioner och tjänster.

Kort sagt blir du mer produktiv med en god, definierad och mätbar kvalitet.

En kontinuerlig och mätbar process

För att komma igång med kvalitetssäkringsarbetet på ditt företag bör ni börja med att definiera kvalitet. Vad betyder kvalitet för just ditt företag och era kunder? Ett tips för att göra det är att tänka kvalitet först ur ett användarperspektiv och sedan omsätta det till ett produkt- eller tjänsteutvecklingsperspektiv. Utifrån kvalitetsdefinitionen går det sedan att identifiera mätetal för kvalitet.

För att stödja kvalitetssäkringsarbetet bör företaget ta fram en kvalitetsprocess som är integrerad med utvecklingsprocessen. Några saker du bör ha i åtanke när du designar kvalitetsprocessen är att "kvalitet är allas ansvar" och att kvalitet är något man tillför sin produkt eller tjänst under hela utvecklingsprocessen. Det innebär att kvalitet inte är en stämpel som du sätter dit på slutet, utan något som ska möta upp mot de behov och krav som finns från början och ända fram till produktionssättning eller lansering. Kvalitetsprocessen måste därför designas så att den omfattar hela den utvecklingskedjan.

Kvalitetsprocessen ska stödja de mätetal som ni väljer för att mäta kvalitet. Processen i sig ska också vara mätbar, så att den kontinuerligt kan förbättras. När kvalitetsprocessen väl är designad kan du analysera behoven och etablera den organisation som behövs för att kunna exekvera kvalitetsprocessen.

Många företag bedriver idag sin utveckling enligt agila, eller adaptiva, metoder och då skall naturligtvis kvalitetsprocessen harmonisera med det. 3 tips för att lyckas med ett agilt arbetssätt. 

En återkoppling till mätetalen från kvalitetsprocessen bör göras så frekvent som möjlig. Då är en agil utvecklingsmodell lämplig eftersom hela produktutvecklingskedjan genomlöps för varje iteration, eller sprint.

Kvalitet grundas i behov och krav

Det måste bli rätt från början för att ni ska snabbt uppnå en hög och jämn kvalitet. De behov och krav ni formulerar påverkar efterkommande aktiviteter såsom design, utveckling, test och produktionssättning. Det är då viktigt att veta vad som avses med behov och hur man ska förhålla sig till och arbeta med behovsbilden. En vanlig definition av behov är att det finns ett problem som behöver lösas, en möjlighet som behöver tas till vara på, eller en anpassning som behöver göras på grund av ändrade förutsättningar.

Att etablera en behovsbild är alltid det första som måste göras när en ny produkt eller tjänst ska utvecklas, oavsett hur du senare väljer att lösa behovet. Säkerställ affärsnyttan för din produkt genom att ta reda på problemet bakom problemet.

Din verktygslåda för behovsdefiniering

Till din hjälp för att arbeta med och beskriva behovet har du en verktygslåda med standardiserade metoder och verktyg. Här gäller det att fokusera på att göra rätt saker.

Lösningen på behoven skrivs verksamhetskrav och Business Requirements. Vissa av verksamhetskraven implementeras av IT, andra kan mötas på andra sätt, exempelvis genom en omorganisation.

Förutom att göra rätt saker behöver du även göra saker rätt. Därför behöver ni även diskutera hur ni ska implementera verksamhetskraven. Som nämnts tidigare implementeras verksamhetskraven bland annat utifrån IT-krav. Det är den form som vanligen beskrivs i IT-litteraturen och det de flesta utvecklare avser när vi diskuterar krav. För att uppnå en hög och jämn kvalitet gäller det dock att du förstår skillnaden mellan de olika kravtyperna behovskrav, verksamhetskrav och lösningskrav och att du lär dig att hantera dessa för att kunna göra rätt saker på rätt sätt! För att uppnå rätt kvalitet behöver du arbeta med rätt kravtyp i rätt situation.
Kategori:Krav

Vilka utmaningar har ditt företag när det gäller att komma igång med kvalitetssäkringsarbetet? Hör gärna av dig till oss så kan vi berätta hur vi hjälper våra kunder att arbeta mer medvetet med kvalitet. Eller läs mer om hur du säkerställer affärsnyttan för dina produkter i vår guide.

New call-to-action

Gå tillbaka

Vi rekommenderar också