QA Manager - tappa inte bort individen i teamet!

I tvärfunktionella agila och kontinuerliga team är tanken att teamen ska vara självständiga och oberoende. Arbetsrollerna försvinner och fokuset ligger istället på kompetenser. Att arbeta i tvärfunktionella team  det här viset där alla medlemmar i någon mån har kompetens om varandras områden är ett måste när allting måste gå fort, eftersom det blir väldigt sårbart när jobbet är personberoende. Att arbetsrollerna försvinner gör att det blir viktigare att fokusera på individen, men det är inte den enda anledningen till att det är viktigt. 

Risker med för stort fokus på teamet

Idag är det generellt stort fokus på team i sin helhet, vilket inte är fel i sig eftersom den snabba utvecklingen ställer väldigt höga krav på att teamen fungerar bra. Men det finns också en risk med att ständigt tänka “laget före jaget”. När marknaden ställer höga krav på snabba leveranser så måste teamen jobba snabbt och effektivt. Ibland går det så fort i teamen att medlemmar känner sig utanför och utbytbara, vilket förstås inte kommer kännas så motiverande för personerna i fråga. I värsta fall går det till och med så långt att medlemmar riskerar att bli utbrända, utan att någon egentligen har märkt att det inte står rätt till.

En annan risk med att det fokuseras för mycket på teamet och för lite på individerna är att det ofta läggs in mer funktionalitet i varje iteration, vilket gör att det tekniska fokuset blir stort och tar mycket tid. Tid som egentligen borde gå till utvecklarens eller testarens egen individuella utveckling. När detta sker finns det i sin tur en risk att personen inte längre trivs på jobbet, både för att det är för stressigt och för att möjligheten till utveckling försvinner, något som till exempel är viktigt för millennials när de söker jobb. 

Alla människor är olika - utgå från individen

Alla människor är olika, något av ett mantra som är bra att ha med sig i bakhuvudet. Som QA Manager gäller det att vara lite av en människokännare. För oavsett om du har satt ihop ett team med människor som har liknande personligheter och mindset, så går det inte att komma ifrån att alla människor fungerar på olika sätt. Det en person blir taggad av, blir en annan ledsen av. Det som utvecklar en person, får en annan att känna sig oengagerad och så vidare. Som QA Manager kan det ibland vara svårt att hantera olika beteenden, viljor och tankar som i slutändan ska skapa en bra helhet. Och i en tid då allting måste gå väldigt fort kan det vara lätt att glömma bort hur viktig individen är och att verkligen se varje medlem. Genom att lära dig hur dina teammedlemmar fungerar som personer, hur de bäst lär sig, vad som motiverar dem och hur du på bästa sätt kommunicerar med dem, kommer det bli lättare för dig att skapa ett starkt, effektivt team som förhoppningsvis slipper hinder på vägen som beror på en krock mellan individer i teamet.

Sammanfattning

Som QA Manager är det viktigt att kunna ta människor på rätt sätt, men även att som teamleader ha förmågan att coacha och utveckla varje medlem i deras arbete, på individnivå. Detta glöms dock lätt bort i en tid då allt går väldigt fort och teamen hela tiden springer snabbare och snabbare. Det är lätt hänt att utvecklare eller testare i teamet känner sig bortglömda, vilket du som QA Manager kan förhindra genom att alltid utgå från individen.
Kategori:Teknik 

Dagens snabba utveckling ställer som sagt höga krav på alla som jobbar inom test. Nya arbetssätt att förhålla sig till är en vanlig utmaning för många av dagens QA Managers. Vill du ha fler expertinsikter och framtidsutsikter för den moderna QA Managern? Ladda ner vår e-bok! 

New call-to-action

Gå tillbaka

Vi rekommenderar också