5 skäl till att låta din testgrupp bära UX-glasögon

Låt testarna göra det de är bäst på

Utvecklingen av nya, automatiserade testmetoder har gjort att datorer kan över mycket av jobbet som funktionalitetstestare. En dator är så mycket snabbare på att testa om en funktion fungerar felfritt och visa rätt resultat. Datorn kan även göra tester via användargränssnitt, precis som en testare skulle ha gjort med verktyg som JAutomate eller Sikuli.

Det här kan låta som dåliga nyheter för en testare, men det är det inte. När robotar tar över tester med binära utfall, kan vanliga testare istället fokusera på utforskande testning för att hitta problem du inte ens skulle kunna föreställa dig skulle kan dyka upp. Det gäller inte minst att se till att din produkt fungerar på ett sätt som gör att den inte skapar frustration hos användarna.

Har dina testare redan ett par UX-glasögon?

Testare är analytiker. Så fort du släpper dem lösa med en mjukvara börjar de tillämpa en mängd av de metoder och färdigheter som de samlat på sig genom tidigare erfarenheter. Alla dessa kunskaper och metoder kan tillämpas lika effektivt för att testa användbarhetsproblem som funktionalitetsproblem. Förmodligen har dessa testare redan stött på en hel del UX-relaterade problem, men valt att snarare prata om dem när de träffas vid kaffemaskinen, än att lägga in dem som buggar i databasen! Hur ser det ut på din testavdelning?

Hitta och kommunicera de viktigaste problemen

Användningen av olika tjänster har förändrats mycket i och med att många tjänster har flyttat ut på nätet och blivit tillgängliga i våra smartphones. Till exempel krävdes en mycket större insats i form av både energi och pengar att på 1980-talet göra en flygbokning via en fysisk resebyrå. Om du inte var nöjd med servicen när du skulle boka, fick du göra ännu en investering genom att ta dig till en annan, konkurrerande resebyrå. Idag behöver konsumenten inte göra i princip någon investering alls för att boka motsvarade resa. Om bokningstjänsten inte är 100 procent tillfredsställande, eller kanske bara lite förvirrande, är det enkelt att välja en annan bokningssite bara ett par klick bort. Ta reda på vad det faktiska problemet är, skulle det vara din tjänst som inte fungerar tillfredsställande är risken stor att du förlora kunden till en konkurrent.

Därför är arbetet med att optimera användarflöden och upptäcka UX-frågor tillsammans med din kvalitetssäkringsgrupp avgörande för att du ska nå framgång med din produkt eller tjänst.

När testarna kommunicerar programvaruproblem till ett utvecklingsteam använder de ett gemensamt språk för att säkerställa att rapporteringen blir konsekvent. Då blir det begripligt för alla, oavsett vem som rapporterar. I gruppen finns också en god förståelse för hur olika frågor bör prioriteras. Detta är förhållningssätt och färdigheter som går att tillämpa även när det gäller rapportering som rör UX-relaterade problem.

Du kan upptäcka så mycket mer

Designers kan ha bilden av att de skapar en felfri design, men det kan bara bli verklighet om en utvecklare skriver en felfri kod. Visst kan funktionaliteten i design eller kod i sig vara felfri, men det är först när variabler som exempelvis input från användaren, tredjepartstjänster, integrerade system påverkar, som man lätt inser att det kommer uppstå åtminstone några fel i slutänden.

Dessutom ska designen tolkas av frontend-utvecklarna och sedan kanske anpassas ytterligare för att fungera i exempelvis HTML5. När designen sedan ska implementeras är det mycket vanligt att det uppstår frågor som rör back-end. Ofta måste anpassningar göras för att hantera prestandaproblem som på grund av att en alltför stor mängd data ska hämtas eller att nödvändiga användarparametrar saknas. Genom att ta på dig dina UX-glasögon kommer du att kunna upptäcka lika många problem kopplat till användbarhet som till funktionalitet.

Frågor och svar om UX och tjänstedesign

Vi har samlat ihop de vanligaste frågorna vi får in om UX & tjänstedesign och vad som krävs för att skapa rätt förutsättningar för ett bra UX-arbete. Här kan du ta del av svaren från våra experter inom området.

New call-to-actionKategori:Krav

Alla blogginlägg

Vi rekommenderar också