Fyra utmaningar med att testa användbarhet

I detta inlägg så vill jag ta upp de fyra utmaningar som jag ser som de viktigaste när man testar användbarhet. Självklart kommer du att få några tips på vägen från vad jag tycker har fungerat bra i de erfarenheter jag har haft.


1. Kommunikation

En av de största utmaningarna med att jobba med användarupplevelse är den ständiga kommunikationen som behövs med användarna. En organisation och i sin tur en produkt som inte har någon kontakt med de som använder produkten kommer aldrig att kunna leverera en produkt som användarna vill ha.

Vi som testare behöver ställa krav på att organisationen möjliggör denna kommunikation. Vi som arbetar med produkten behöver ha möjligheten att kunna kommunicera med slutanvändarna för att kunna skapa den bästa produkten som vi kan. Utan denna kontakt så kommer det att göra arbetet svårare och i vissa särskilda fall omöjligt.

Skulle det vara så att man inte har de möjligheterna som behövs kan det vara en bra idé att försöka lyssna på användarna och försöka luska ut var all feedback hamnar. En aktivitet som kan ge väldigt mycket skulle kunna vara att sitta tillsammans med supportpersonal och lyssna samt försöka få koll på vilka ärenden som är mest frekventa och som ställer till med mest problem. Att analysera sociala medier kan också vara en aktivitet som kan bidra till det positiva. För mobila applikationer brukar mycket information hamna i kundernas recensioner av apparna.


Läs mer: För vem utvecklar du? UX-testerna visar vägen till rätt kvalitet

2. Plattformar och förutsättningar

Användarupplevelsen kan se annorlunda ut på olika plattformar vilket innebär att testare behöver sätta sig in i produkten utifrån ett helhetsperspektiv för att sedan dyka ner i respektive plattform. Ser man helheten så kommer det att bli väldigt mycket lättare att förstå varje produkt även om de ser olika ut och beter sig på olika sätt.

Förutsättningarna för att lyckas med detta är att man får det stöd som behövs och uppmuntran från relevanta parter så att det faktiskt händer. Om det inte finns så får man göra allt man kan för att försöka få det att ske då det gynnar oss väldigt mycket. Det stöd man vill ha är möjligheten till att få sitta med andra team och introduceras till deras produkter för att få en djupare förståelse för helheten.

3. Parametrar och prioritering

Något som kan vara rätt jobbigt och frustrerande ibland är att det finns så himla många parametrar som man behöver ha i tankarna när man testar. Det kan vara allt från massor av olika hårdvarumodeller till olika mjukvaruversioner. Detta är en svår utmaning som går att lösa med hjälp av att strukturera och organisera. Har man en plan för att hantera dessa parametrar och kan prioritera utifrån det viktigaste som måste fungera kan man klara av uppgiften. Ett sätt att ta reda på vad som är mest prioriterat för en specifik produkt är att kommunicera med människor som jobbar eller har jobbat med produkten, ibland kan det finnas dokumentation kring detta men ibland inte. Ett bra ställe att leta upp denna information kan vara olika analytics-verktyg, några exempel skulle kunna vara Adobe eller Google analytics.

4. Känslan

Att testa känsla kan vara lurigt. Oftast så utgår man ju själv från sin egna erfarenhet och åsikt om hur känslan är. Ett sätt att testa känsla kan vara att försöka gå in i en annan roll och tänka att man är en annan typ av användare. Detta öppnar upp flertal möjligheter där man kan se produkten från olika håll. Allt från hur man upplever knappar, placering av funktioner och resterande funktionalitet. Vare sig man tänker kring helheten eller grottar sig ner i detaljer så kommer man kunna få uppleva samma produkt på olika sätt.

En bra aktivitet här för att förstå känslan för nuvarande situation av produkten är återigen att blicka tillbaka till kommunikationen med användarna, hur upplever de känslan av produkten just nu? Vad kan man göra för att förbättra känslan både för nuvarande och framtida funktionalitet?

Sammanfattning

Det kan vara en bra idé att försöka vara så pragmatisk som möjligt när det gäller användbarhet. Det krävs ett öppet sinne där man kan gå in i en produkt och kunna välja när man vill använda sig av sina egna åsikter och när det är vettigt att vara slutanvändarnas röst. Självklart kommer mycket vara olika från fall till fall men man gör bäst i att tänka vad som är bäst för användaren.

Gå tillbaka

Vi rekommenderar också