Meny Stäng

Vi hjälper dig leverera
med rätt kvalitet

ADDQ hjälper dig synliggöra det affärsmässiga värdet av att
sätta kvalitetsarbetet högt på agendan.

Vad kostar fel kvalitet?

Fel kvalitet kostar. Bristande krav, förseningar och onödiga kostnader i test- och utvecklingsarbetet gör att slutprodukter inte håller rätt kvalitet. Ineffektiva rutiner och avsaknad på rätt kompetens inom kvalitetssäkring leder till sämre leveranser. I värsta fall blir resultatet missade affärsmöjligheter, när kunder väljer en leverantör som kan leva upp till förväntningarna på kvalitet. Ett bristande kvalitetsarbete påverkar hela företagets verksamhet och leveransförmåga – och inte minst resultat. Utan konkreta mätpunkter är det svårt att veta exakt hur mycket.

Värdet av rätt kvalitet

Ett framgångsrikt kvalitetsarbete börjar i det affärsvärde som utvecklingen ska generera. Där rätt kvalitet definieras utifrån varje företags verklighet och affärsmål. Insikten om vad som är rätt kvalitet och vilka faktorer som påverkar kundupplevelsen gör att leveransen kan effektiviseras med nöjdare kunder som resultat.

En holistisk syn på utvecklingsprocessen är en förutsättning för att lyckas. Precis som insikten att rätt kvalitet är hela utvecklingsteamets ansvar. Genom ett nära samarbete mellan verksamhet och IT kan affärsvärdet brytas ner till konkreta systemkrav och acceptanskriterier definieras utifrån vad som är rätt kvalitet. I iterativa cykler utvecklas, testas och levereras nya funktioner som löpande stäms av mot affärsvärdet och verksamhetens förväntningar. När felaktigheter upptäcks tidigt minimeras kostnaderna och affärsresultatet av systemutvecklingen maximeras. Då ökar chanserna att nå målen och möta kundernas förväntningar.

metoder för kvalitetssäkring
img16
img17

ADDQ hjälper dig leverera med rätt kvalitet

ADDQ har många års erfarenhet av att hjälpa systemutvecklande företag leverera med rätt kvalitet. Genom att erbjuda system, koncept, specialister och utbildning hjälper vi till att synliggöra det affärsmässiga värdet av att sätta kvalitetsarbetet på agendan.

img05

Specialister

Våra affärsdrivna konsulter hjälper dig mäta, synliggöra och tillvarata möjligheterna med rätt kvalitet, från kravställning till leverans.

img06

Metoder

Med beprövade metoder och koncept hjälper vi systemutvecklande företag styra utvecklingen så att både de interna och externa verksamhetsmålen uppnås.

img07

System

Vi erbjuder kvalificerade mätsystem som hjälper dig ta kontroll över och säkerställa test- och kvalitetssäkringen genom hela utvecklingsprocessen.

img08

Utbildning

Våra lärande seminarier och utbildningar hjälper organisationer bli mer kvalitetsmedvetna och få bättre insikt om det affärsmässiga värdet av rätt kvalitet.

Hur kvalitetssäkrar man något som inte är färdigt?

Jag drivs av det omöjliga. Jag har alltid gillat att se hur saker och ting fungerar på riktigt. Vad som finns under skalet. Vad det är som får saker och ting att fungera.

Johan BergströmQrewmember ADDQ

Redo att prata med en kvalitetssäkringsspecialist?

Hör av dig så berättar vi gärna mer om hur vi kan hjälpa ditt företag utveckla och leverera med rätt kvalitet.

Reflektioner och inspiration

Läs mer om hur du mäter, synliggör och ta till vara på möjligheterna med rätt kvalitet.
ADDQs specialister delar med sig av tankar och insikter inom kvalitetssäkring.

agil kravhantering
Artikel

6 steg mot agil kravhantering som maximerar verksamhetsnyttan

Mycket av utvecklingsarbetet sker idag agilt, men inte resten av verksamhetens arbete. Det finns en föreställning om att exempelvis SCRUM, som är en specifik metod inom agilt, endast fungerar för systemutveckling. Inget kan vara mera fel!

ADDQ Guide Så säkerställer du affärsnyttan för dina produkterLadda ner
Guide

Så säkerställer du affärsnyttan för dina produkter

Den här guiden ger dig konkreta tips på hur du skapar en effektiv kravprocess som ökar affärsnyttan i ditt företags leveranser. Med en bättre förståelse för de verkliga faktorerna bakom problemet och på vilken nivå du bör ställa kraven, kan du bidra till bättre kvalitet i de produkter och tjänster som ditt företag produceras.

Intervjuteknik kravinsamling
Artikel

Intervjuteknik – att effektivt använda intervjuer vid kravinsamling

”Som man frågar får man svar…” är ett känt uttryck, och visst kan en intervju lika väl resultera i missvisande och begränsade svar som är direkta konsekvenser av felaktigt använd intervjuteknik.
För att få ut mesta möjliga av både din och respondentens tid bör du vara väl förberedd och till tänderna beväpnad med penna och papper, en bra struktur och kunskaper om intervjun för och nackdelar i kravinsamlingssammanhang.

"Säkerställ affärsnyttan för din produkt - ta reda på problemet bakom problemet"
Artikel

Säkerställ affärsnyttan för din produkt – ta reda på problemet bakom problemet

Människan är i naturen lösningsorienterad. Vi ser ett problem eller en utmaning och försöker hitta en lösning, det är därför vi har kommit oerhört långt i vår samhällsutveckling. Vi är däremot dåliga på att förstå att problemet som vi ser är inte alltid är det verkliga problemet. Vi måste därför inleda vår kravprocess med att ifrågasätta produktens betydelse för målgruppens utmaningar.