Meny Stäng

Inspiration & Kunskap

ADDQs specialister delar med sig av tankar och insikter inom kvalitetssäkring. Läs om hur du mäter, synliggör och ta till vara på möjligheterna med rätt kvalitet. Hur du säkerställer att du har rätt resurser på rätt plats. Och vad du kan göra när världen går allt snabbare.

Senaste nytt

agil kravhantering

6 steg mot agil kravhantering som maximerar verksamhetsnyttan

Mycket av utvecklingsarbetet sker idag agilt, men inte resten av verksamhetens arbete. Det finns en föreställning om att exempelvis SCRUM, som är en specifik metod inom agilt, endast fungerar för systemutveckling. Inget kan vara mera fel!

Maximal effekt av dina tester på minimal tid

Maximal effekt av dina tester på minimal tid

Att stå inför uppgiften att kvalitetssäkra en produkt där tiden är knapp och kraven är otydliga är inte en helt ovanlig situation att befinna sig i som testare. När kraven på snabbare leveranser ökar är risken stor att kvaliteten blir lidande. Fler kockar till soppan löser sällan hela problemet, nyckeln till att lyckas handlar snarare om att använda rätt arbetsmetoder.

Prenumerera för mer nyheter och inspiration

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så får du löpande nyheter, inspiration och tips på hur du maximerar företagets affärsmöjligheter genom bättre kvalitetssäkring.

ADDQ Guide Så lyckas du med din kravinsamling_Sida_1Ladda ner
Guide

Så lyckas du med din kravinsamling

Har du också varit med i projekt där verksamhetskraven förbisetts och nyttoeffekterna uteblivit, trots att kravinsamlingen på pappret hade alla rätt? I kreativa workshopar har olika intressenter tillsammans fått prata kring vad de behöver, allt noga antecknat och sammanställt. Ändå gick någonting fel. Med denna guide vill vi hjälpa dig att lyckas med din kravinsamling.

Maximal effekt av dina tester på minimal tid
Artikel

Maximal effekt av dina tester på minimal tid

Att stå inför uppgiften att kvalitetssäkra en produkt där tiden är knapp och kraven är otydliga är inte en helt ovanlig situation att befinna sig i som testare. När kraven på snabbare leveranser ökar är risken stor att kvaliteten blir lidande. Fler kockar till soppan löser sällan hela problemet, nyckeln till att lyckas handlar snarare om att använda rätt arbetsmetoder.

Artikel

Utmaningar och möjligheter med nya betalningsdirektivet PSD2

Nya förutsättningar väntar för banker och fintechbolag när EUs nya betalningsdirektiv PSD2 träder i kraft 2018. Tanken med det nya direktivet är att låta fler aktörer få access till kontoinformation och betaltjänster, bland annat genom att öppna upp infrastrukturen för direktbanksöverföringar mellan europeiska banker. Det innebär en annan verklighet som ställer helt nya krav på branschföretagens produkt- och systemutveckling.

agil kravhantering
Artikel

6 steg mot agil kravhantering som maximerar verksamhetsnyttan

Mycket av utvecklingsarbetet sker idag agilt, men inte resten av verksamhetens arbete. Det finns en föreställning om att exempelvis SCRUM, som är en specifik metod inom agilt, endast fungerar för systemutveckling. Inget kan vara mera fel!

ADDQ Guide Så säkerställer du affärsnyttan för dina produkterLadda ner
Guide

Så säkerställer du affärsnyttan för dina produkter

Den här guiden ger dig konkreta tips på hur du skapar en effektiv kravprocess som ökar affärsnyttan i ditt företags leveranser. Med en bättre förståelse för de verkliga faktorerna bakom problemet och på vilken nivå du bör ställa kraven, kan du bidra till bättre kvalitet i de produkter och tjänster som ditt företag produceras.

Intervjuteknik kravinsamling
Artikel

Intervjuteknik – att effektivt använda intervjuer vid kravinsamling

”Som man frågar får man svar…” är ett känt uttryck, och visst kan en intervju lika väl resultera i missvisande och begränsade svar som är direkta konsekvenser av felaktigt använd intervjuteknik.
För att få ut mesta möjliga av både din och respondentens tid bör du vara väl förberedd och till tänderna beväpnad med penna och papper, en bra struktur och kunskaper om intervjun för och nackdelar i kravinsamlingssammanhang.

"Säkerställ affärsnyttan för din produkt - ta reda på problemet bakom problemet"
Artikel

Säkerställ affärsnyttan för din produkt – ta reda på problemet bakom problemet

Människan är i naturen lösningsorienterad. Vi ser ett problem eller en utmaning och försöker hitta en lösning, det är därför vi har kommit oerhört långt i vår samhällsutveckling. Vi är däremot dåliga på att förstå att problemet som vi ser är inte alltid är det verkliga problemet. Vi måste därför inleda vår kravprocess med att ifrågasätta produktens betydelse för målgruppens utmaningar.

Rekommenderade artiklar

Är rollen Agil projektledare en styggelse?

En av de vanligare benämningarna på ledande roller i företag som håller på att transformeras till att bli ”agila” har lite roande titeln ”Agil projektledare”. Troligen har du och din organisation påbörjat er agila resa utifrån en önskan från företagsledningen att leverera mer och snabbare. Detta är ofta kondenserat i en klatschig slogan på engelska.

Kravställning på rätt nivå ger större affärsnytta

En del har varit med och beställt den, andra har konfronterats med den i vardagen och en tredje har varit med och levererat den. Vi talar om lösningen som inte löste problemet! Vad kan du som beställare göra för att oftare lyckas med att beställa lösningar som möter upp mot de bakomliggande behoven i din verksamhet?

Så kommer du igång med kvalitetssäkringsarbetet

Hög kvalitet på ett företags produkter och tjänster är idag inte bara en konkurrensfördel utan en nödvändighet. Med den utvecklingstakt och konkurrensbild som råder väljer kunderna snabbt en annan leverantör om den aktuella produkten inte håller vad den lovar när det gäller kvalitet eller leveranssäkerhet. God, väl definierad och mätbar kvalitet skapar däremot trygghet hos alla intressenter: kunder, medarbetare, ledning och investerare. Det blir lättare att behålla, motivera och utveckla personalen om de vet att de bidrar till att producera produkter och tjänster med hög kvalitet.

Så mäter du kvalitet

Att mäta kvalitet är inte helt enkelt när alla produkter och användare har olika förutsättningar. Det är tyvärr först när vi upplever låg kvalitet som synpunkter börjar strömma in från våra användare. Så för att vara proaktiv, kunna fatta medvetna beslut och uppnå önskad kvalitet måste vi mäta för att veta och sedan sätta upp en strategi och påbörja vårt förändringsarbete.