För vem utvecklar du? – UX-testerna visar vägen till rätt kvalitet

”Budgeten är tight och tidsschemat pressat. Vi kommer behöva skära ner timmarna på test och hinner därför inte med några användartester!” Detta är inte helt ovanligt att få höra i olika projekt, men då måste man ställa sig frågan: vem utvecklar man för om inte för användarna? Satsar företaget pengar på att utveckla något som inte uppfyller användarnas förväntade krav och behov, som inte löser problemet och inte heller anpassas för rätt målgrupp och nivå så kommer satsningarna att vara förgäves.

Vad är UX?

User eXperience eller UX betyder direkt översatt användarnas upplevelse eller erfarenhet. Det är därmed ingen specifik roll eller metod, utan en av flera benämningar som även UE, användbarhet, användarvänlighet med mera. Det gemensamma är att fokus ligger på användarupplevelsen.

Att kvalitetssäkra en produkt eller lösning handlar inte bara om att säkerställa att funktionerna fungerar. Du måste även säkerställa att det finns en genomgående logik så att användarna faktiskt förstår funktionerna och inte behöver lägga ner tid på att försöka tyda dem.

Att förstå vad användaren vill ha

Grunden för vad som avgör användarnas upplevelser är psykologisk. Hur texter utformas, vart knappar och andra objekt placeras, färger samt hur länge olika bilder på en slide visas, bör inte vara någonting som väljs slumpmässigt. Det bör istället vara noga genomtänkt utifrån syftet att tillfredsställa användaren. Genom att planera detta efter vad användarna är vana vid och känner sig trygga med, vad de vill ha och ”går igång på”, kan du medvetet leda användaren dit du vill.

Utifrån den tänkta målgruppen och syftet med lösningen kan du ta reda på hur du får användarna att upprätthålla intresset och samtidigt få en genomgående god upplevelse. Det är även viktigt att ta reda på i vilken situation de kommer att använda lösningen och vilken nytta de förväntar sig av den. Här gäller det att så bra som möjligt sätta sig in i vad användarna vill ha.

När vi pratar om UX och användarnas upplevelse så menar vi inte bara om uppenbara designfel, som storleks- och färgskillnad på ikoner, utan även om det som inte är direkt synligt. Det kan till exempel handla om hur lång tid det tar att ladda en sida, hur många klick som krävs för att komma dit jag vill eller hur enkelt det är att hitta vidare dit jag ska.

Kvaliteten i projektet

Användarbarhet är något som inte sällan glöms bort eller prioriteras ner och det trots att det är en väldigt viktig del i utvecklingsarbetet. För det spelar det ingen roll hur bra tekniken i sig fungerar om det faller på användarvänligheten.

Uppfyller produkten inte förväntningar och behov när det gäller kvalitet, kommer användarna att vända sig till dina konkurrenter istället.

Vad prioriteras bort först?

projekttriangeln”Projekttriangeln” är ett sätt att illustrera de tre huvuddelarna i projekten: tid, budget och kvalitet. Det är dock inte helt ovanligt att det är just kvaliteten som det tummas på. God kvalitet är viktigt dels för att kunder och slutanvändare ska bli nöjda med produkten. Det har också stor betydelse för att de som utvecklar produkten ska hålla motivationen uppe, bli drivna att fortsätta gå till sitt arbete och känna sig nöjda över att ha levererat en bra produkt!

UX i praktiken

Börja med att komma fram till det egentliga syftet med lösningen. Är det till exempel en app eller hemsida med mål att sälja produkter och öka omsättningen X antal procent? Eller är det ett system där målet är att underlätta den dagliga processen med personalfrågor, lagerhantering eller annat?

Webbshop

Vi kan ta en webbshop som exempel, där syftet inte helt oväntat är att sälja produkter. Här handlar det till att börja med om att försöka fånga användarens intresse. De första sekunderna är de mest avgörande för om kunden väljer att gå vidare eller inte.

För att få användarna att gå hela vägen till köp och samtidigt bevara intresset och den goda upplevelsen, krävs en genomgående logik såväl i färgsättning som i utformning, storlek och placering av knappar, ikoner, länkar etc. Det ska även vara självklart för användaren hur de kommer vidare till nästa steg. Hur många steg krävs det för att kunden ska komma dit de vill?  Upplevs det lätt att hitta och går det snabbt nog? Blir det för krångligt eller tidskrävande kommer besökaren att tröttna och gå till en annan webbshop, bara någon knapptryckning bort.

Tillfredsställelse hela vägen

Slutsatsen är med andra ord att tillfredsställa kundens upplevelser under hela processen. Från första klicket in på webbshopen, till att de får hem varorna och fyller i en positiv utvärdering. Lyckas du med det kommer kunderna att återvända till just din webbshop och även rekommendera den till andra.

Vilka utmaningar möter ditt företag med UX och användartester i utvecklingsarbetet? Kommentera gärna eller hör av dig direkt till oss på ADDQ så berättar vi mer om hur du kan skapa en effektiv test- och kvalitetsprocess med användarens behov i fokus.

Kort om författaren

amandah

Amanda Hedrén är en driven och engagerad testare med fokus på UX. Med hennes breda erfarenhet av olika branscher och lösningar har hon lätt att sätta sig in i både kundernas och slutanvändarnas förväntade krav och behov.
Amanda har förutom att testa olika webbaserade plattformar, applikationer, webbsidor och POS-lösningar, även definierat testprocesser då hon brinner för att effektivisera arbetssättet.